Apa Ada Pada Susun Kasut ? Aktiviti Home School

Susun kasut. Pada kita yang dewasa tua bangka ni, setakat susun kasut tu .. eleh tak de menda kan. Sebelah tangan pun bleh buat. Apalah ada pada susun kasut ni. Simple present tense punya keje !

Tapi, tahu tak yang sebenarnya aktiviti menyusun kasut ini adalah satu aktiviti yang dapat merangsang perkembangan minda dan fizikal anak ? Bagaimana ? Jom tengok apa manfaatnya aktiviti ini pada anak-anak kita

1. Disiplin – Inilah nilai utama yang dapat kita terapkan pada diri anak-anak. Kalau kita biasakan mereka dengan menyusun kasut, lama-kelamaan mereka akan terbiasa untuk meletakkan sepatu masing-masing secara lebih tersusun semasa keluar dan masuk ke rumah. Tak adalah berselerak kan. Secara tidak langsung, kuranglah sikit beban mak ni ha. Bolehlah bermuka buku lama sket 😀

2. Koordinasi Tangan dan Mata– kasut yang disusun haruslah selari dan elok susunannya. Disinilah mereka belajar untuk meingkatkan kemahiran koordinasi mata dan tangan masing-masing. Jika selalu melakukannya, maka akan lebh mahir.

3. Padanan– kasut harus disusun mengikut saiz, warna dan jeniskan. Dari sini, mereka belajar memadankan mengikut kesesuaiannya diatas. Ia juga berkaitan dengan koordinasi tangan dan mata tadi

4. Sabar – walaupun nampak ia perkara yang mudah, tapi kalau banyak kasut, geram juga jadinya kan. Jadi, pelajaran lain yang mereka dapat daripada aktiviti ini adalah SABAR.

5. Kerjasama– disebabkan aktiviti ini dilakukan oleh Rania dan Caca, maka mahu tak mahu mereka harus bekerjasama. Apa yang penting ? KERJASAMA !

Aktiviti Susun Kasut Home School

Dan akhirnya, SIAP ! Alhamdulillah. Mission accomplished ! So mak ayah sekalian boleh lah cuba aktiviti ini dirumah ya. Sebenarnya banyak benda yang boleh kita belajar dari alam sekitar.

The world is our classroom ! Selamat mencuba :-)

6 Responses to Apa Ada Pada Susun Kasut ? Aktiviti Home School

  1. Marvellous tips, thanks for sharing ye :)

  2. dan pandai yang utama kak

  3. aktivitas anak sangat menentukan dalam perkembangan dan pertumbuhan anak selanjutnya, stimulus yang baik dapat memberikan anak pendidikan yang baik, terimakasih. salam kenal dari negeri tertangga….

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*