Tips dan Cara Saya Didik Anak Hafal Al Quran

Tips dan Cara Saya Didik Anak Hafal Al Quran. Alhamdulillaah, semalam 23 Disember 2015, Ilham berjaya menamatkan sesi hafazan untuk surah Al Kahfi yang mengandungi 110 ayat. Allahuakbar. Subhanallah, Alhamdulillah tak terucap dengan kata kata rasa seronok dengan kejayaan anak ini

Bukanlah seronok atas sebab nak berbangga diri yang anak sendiri berjaya menghafaz surah dalam  Al Quran tapi rasa terharu, syukur dan gembira sangat sangat sebab atas usaha dan penat lelah, payah jerih saya selama membuahkan hasil akhirnya

Tips Didik Anak Hafaz Al Quran

Rambang Mata Cari Hadiah

Setelah Ilham berjaya menghafaz 30 Juzuk Amma bulan Mac haritu, saya terus bawa dia “melompat” terus ke Al Kahfi, bukan bermula dengan surah Al Baqarah seperti mana lazimnya. Sebabnya tak lain tak bukan ialah untuk “menanam” surah ini lebih awal dalam dirinya. Saya mahu surah ini sebati dalam dirinya, dalam darahnya. Surah yang akan menjadi pendinding dirinya daripada Dajjal laknatullah.

Lama sebenarnya perjalanan menghafaz surah ini. Maklum sajalah, ada juga hari hari yang terskip bila kerja sekolah banyak, anak yang terlalu letih siang harinya , hari hari “cuti” maknya  lagi dan adakalanya atas sebab sebab kecemasan yang tak dapat dielakkan. Hampir 9 bulan masa yang di ambil untuk menghadam surah ini. Ya bagi orang lain memang lama. Saya tahu ada yang lebih cepat dari ini. Biarlah sedikit sedikit tapi berjalan. Bagi saya, saya ikut juga keadaan si anak, tak boleh terlalu memaksa.Tak mahulah nanti aktiviti menghafaz Al Quran menjadi satu aktiviti yang dibenci. Anak jadi trauma

Sepanjang perjalanan ini juga, macam macam yang telah di lalui. Saya akui saya memang ibu yang garang. Tak percaya boleh tanya anak anak ;-), atau pun jiran sebelah 😀 . Kadang kadang boleh nampak mereka stress waktu hafazan. Adakalanya kita pun penat, maklumlah suri rumah, uruskan hal hal rumah, kena jadi driver anak anak ke sekolah, sambil sambil berbisnes online lagi, jadi  masa agak terhad. Banyak kali juga anak anak menangis sebab kena marah:-D . Bila difikirkan memang rasa sedih dan  menyesal. Kesian pun pada anak anak. Seelok eloknya ibu ibu jangan lah garang sangat ya, diri sendiri pun stress, senang nampak tua, kita rilek rilek sudah ngee ( pesanan untuk diri sendiri juga ni )

Disebabkan Ilham bersekolah pagi dan petang, biasanya hafazan dijalankan waktu malam. Lepas solat maghrib menunggu waktu Isya’. Masa hafazan pula  dalam 20 minit, diikuti oleh Rania kemudian Caca dan Azeem pulak. Ada ketikanya juga saya kejutkan mereka awal pagi sebelum ke sekolah. Waktu pagi otak lebih fresh, suasana pun tenang,  senang sikit nak menghafal kan . Adik adiknya pun tidur lagi. Kalau malam tu, pelbagai suara, jerita dan pekikan boleh dengar, fokus pun lari. Kita pun mudah fed up.

Kelebihan Ilham, dia lebih cepat menghafaz kalau under pressure. Kalau kita punmain main, gelak gelak, alamat ambil masa lama nak hafaz setengah muka surat pun. Sebab tu dengan Ilham saya agak tegas ( garang lebih). Berbanding Rania, kalau suara kita tinggi sikit mula lah, dia pun nak menangis, so dengan anak yang macam ini, kita kena cool sikit. Guna psikologi. Kalau nak marah pun, ketap ketap bibir je .. bolehhh ?

HomeSchool Sekolah Di rumah Hafal Al Quran

Pilih, jangan tak pilih bang !

Dan Alhamdulillah, akhirnya llham berjaya juga menghafaz Al Kahfi. Sebagai menghargai “penat lelahnya “, saya bagi reward sebagai motivasi. Bajet tak lebih RM30 ! Apalagi seronoklah  dia memilih lego di Mr. DIY siang tadi. 2 kotak lego menjadi pilihan, total RM25 sahaja. Itupun dia dah gembira habis. Tak sabar pula dia nak start dengan surah seterusnya, Al Mulk.Tak sabar nak reward lagi tu sebenarnya hehe.  Alhamdulillah, moga moga berterusanlah semangat mu duhai anak.

Oklah, di sini saya nak kongsikan beberapa tips yang ramai orang tanya,

Macam Mana Nak Didik Anak Hafaz Al Quran ?

Ada yang kata “macam susah je” , “saya bekerja tak ada masa nak ajar mengaji”, “saya tak pandai mengaji” dan seribu jawapan yang seumpanya.

Tips ini saya ambil dari pengalaman saya sendiri, pembacaan dan penelitian anak anak figura yang telah menghafaz Al Quran. Yang mana sesuai boleh lah diamalkan yang tidak,  bolehlah diabaikan saja.

Tips dan Cara Saya Macam Mana Nak Didik Anak Hafaz Al Quran ?

  • Sabar – paling penting, jangan cepat give up !
  • Luangkan  masa mengajar anak mengaji / menghafaz sekurang kurangnya 20 -30 minit sehari
  • Ulangan setiap hari supaya tak lupa
  • Pasang CD surah yang ingin di hafal di rumah, dalam kereta dan di mana mana saja. Biar ianya menjadi halwa telingan anak anak.
  • Selalu kaitkan isi, pengajaran Al Quran dalam kehidupan, contoh Al Kahfi untuk melindungi diri dari Dajjal
  • Konsisten, konsisten, konsisten

Jaga juga pemakanan mereka, elakkan dari memakan benda benda yang syubhah, yang tidak bermanfaat seperti junk food apalagi yang memudaratkan dan tidak halal. Jaga mata dan pandangan mereka. Sesungguhnya Al Quran ini hanya akan lekat pada  mereka yang bersih rohaninya.

Dan yang paling ampuh sekali ialah DOA. Lebih lebih lagi doa ibu. Selalu lah doakan  yang terbaik untuk anak anak kita, moga menjadi penyejuk mata dan jiwa ayah bonda.

 

HomeSchool Sekolah Di rumah Hafal Al Quran

Reward Hafal Surah Al Kahfi. Suka sangat !

 

Mengajar Anak Berdisiplin | Reward and Award

Mengajar Anak Berdisiplin | Cuti Hari Raya Cina  yang lepas, kami sekeluarga balik kampung. Macam biasa Ilham dengan adik adiknya suka lah sangat. Boleh naik motor pusing pusing kampung, mandi sungai, main parit, tengok binatang yang jarang jumpa di sini ( ayam, lembu, kambing, biawak err.. ) dan pergi kenduri ( yang ni mak dia pun suka makan lauk kenduri 😀 ngeee… ). 

Tapi dalam banyak banyak tu, terselit pula aktiviti yang selalu Ilham main dengan kawan kawannya di sini, B-daman. Aduhaii.. bukan tak ada pun disini, tapi B-daman yang dia jumpa di kampung lagi advance ! itu yang buat dia terpikat (ha jangan ingat kampung ni korok sangat tau). Siap ada sayap bagai. Saya pun first time tengok. Ini semua sepupu dialah punya angkara grrrr. Kalau yang biasa biasa jumpa tu harga dalam lingkungan RM5 je, tapi yang terbaru ni RM10 ! Boleh tahan harganya.

Apalagi, mulalah  dia dia mengendeng ngendeng nak kan si B-daman berwajah baru. Sampai lah balik sini, pun ingat lagi. Ingatkan dah lupa. Tapi maaf! Mama tak akan sponsor. Ok saya pun bagi syarat. Kalau nak juga B-daman tu, kena simpan duit. Duit sekolah kena potong. Boleh ? “Boleh mama” Okeh ! Semangat dia.

Tujuan saya sebenarnya untuk disiplin kan anak. Saya mahu dia tahu apa saja yang kita nak, kita kena berusaha. Bukan semua boleh dapat dengan hanya meminta minta. Ini salah satu cara saya mengajar anak berdisplin.

Jadinya bermulah journey. Hari Isnin pergi sekolah tak bawa duit, hari Selasa pun tak bawa duit, hari Rabu pun tak minta duit! Aishh pelik ni. Ingatkan sehari dua je bertahan, rupa-rupanya sampai 2 minggu dia tak minta duit semata mata nak beli benda alah tu, hanya ada bekal ! Biar betul Ilham nih. Bila saya nak bagi, Ilham akan cakap,

“mama simpanlah duit tu, Ham kan nak beli B-daman”

Walaupun sebelum ini memang dia bawa bekal dan air, dan ada juga bagi duit, tapi memang tak pernah simpan pun. Kalau bagi RM1 pun habis, RM2 pun lebuh. Tapi kali ini lain macam. Ingatkan dia main main, tapi nampaknya tidak.  Nampak bersungguh sungguh! Kuat betul penangan B-daman ni.

 Akhirnya sampailah semalam, tamat sudah “misinya” itu. Dan sepatutnya tak sampai 2 minggu pun cukup RM10 tu, tapi saja saya nak tengok berapa jauh dia boleh pergi. Akhirnya berjaya juga dia melepasi “cabaran” yang mama dia bagi. Tak percaya pulak !

Apa yang saya nampak sebenarnya, anak anak ini kalau ada kemahuan yang kuat, dia sanggup buat apa saja. Bila ada dorongan, mereka boleh push dan disiplinkan diri sendiri. Terpulang kepada kita, berapa banyak semangat dan galakan kita nak bagi. Dan bila mereka berjaya, janganlah lokek beri ganjaran, kalau yang sudah berjanji, jangan lupa tunaikan. 

Dimana ada kemahuan, disitu ada jalankan. Jadi hari ini, saya akan keluar dengan Ilham mencari B-daman impiannya itu, hari untuk saya lunaskan janji , hari reward dan award.

Macam mana korang ajar anak anak berdisiplin ? Jom kongsi idea !

Gajet VS Kasih Sayang | Cari Masa Berkualiti Dengan Anak anak

 

Gajet VS Kasih Sayang | Zaman ini anak anak kecil sudah bijak bermain gajet. Saya tak nak pergi jauh, lihat anak sendiri sudah. Azeem baru 1 tahun 8 bulan tapi sudah pandai unlock handphone dan buka saluran utube kegemarannya, upin dan ipin, alif baa ta dan asmaul husna ! Hebat sungguh.

Anak anak sekarang memang suka meneroka. Tapi kita sebagai ibubapa kenalah main peranan. Pandu ke arah yang betul. Sebab mereka tak tahu lagi apa yang betul dan salah. Kadang kadang channel yang mereka buka tu sudah ok, tiba tiba pula ada pop-up yang tak semenggah. Anak anak yang tulus sebegini terus klik. Habis ! Berpeluh nak explain nanti.

Pada saya gajet itu boleh, sesuai dengan arus teknologi zaman sekarang tapi biarlah berpada pada. Jangan sampai leka dan tersalah guna. Atau membiarkan gajet itu menjadi mainan rutin seharian mereka.

Ada juga sesetengah ibu bapa yang bagi gajet canggih dengan harapan masa anak anak terisi. Ataupun beli mainan mahal mahal untuk mengisi ruang waktu kosong mereka. Tapi berapa lama boleh bertahan ? Waktu saya sibuk buat kerja menghadap komputer, saya lambakan permainan ( yang biasa biasa aje, tak mahal mana pun ngee) pada mereka.

“main ye , mama nak buat kerja sekejap”

Agak agak berapa lama mereka boleh main sendiri ? Saya tak pasti anak orang lain, tapi anak anak saya tak boleh lama. Sekejapan saya lepas itu mesti nak panjat naik duduk di riba, nak “tolong” mama buat kerja katanya. Arghhh !

Sebenarnyakan, anak anak memerlukan kita. Tidak kiralah semahal mana pun permainan yang mereka ada, anak anak perlukan penyertaan kita bersama. Bermain dan bertinteraksi bersama mereka. Mereka akan lebih seronok !

Banyak yang boleh kita terapkan, yang boleh kita kongsikan dalam waktu itu. Duduk, berbual, bermain, bergurau itu yang mereka perlukan. Pengisian rohani, makanan jiwa anak anak, atau lebih tepatnya tunjukkan rasa kasih sayang. Masa sebeginilah kita boleh kenal mereka dengan lebih mendalam. Boleh tahu bahagian mana yang boleh kita perbaiki. Aspek mana yang perlu diberi perhatian. Atau apakah minat mereka. Apa kelebihan mereka. Secara tidak langsung, bonding dengan anak akan semakin kuat. Bukankah itu yang kita mahu ?

Jadi, apa kata, sebelum mulakan kerja kita, luangkan masa emas kita beberapa ketika dengan mereka, selepas 15-20 minit ( ikut kesesuaian masa anda), bolehlah kita beritahu mereka yang kita ada kerja lain yang haruskan dibereskan sebentar. Dan berjanji akan bermain semula apabila sudah siap kerja anda!

Saya selalu berpesan pada diri sendiri, anak anak cepat membesar. Semalam mereka lahir, hari ini sudah pandai berlari, esok sudah masuk sekolah.  Jangan sampai kita terlepas peluang untuk menikmati momen indah waktu kecil mereka bersama. Carilah masa yang berkualiti dengan anak anak. Itulah yang akan menjadi kenangan berharga buat sepanjang hayat kita !

Salam sayang :-) 

Tarik Minat Anak Untuk Cinta Ramadhan

Hari ini dah masuk hari ke 4 Ramadhan 1435 H. Macam mana anak-anak yang dirumah tu ? Bolehkah berpuasa ?

Ilham dan Rania masih dalam tempoh training. Sebelum masuk bulan puasa lagi, dah berkobar-kobar nak puasa penuh. Rania tahun ini dia sudah masuk ke tadika. Ilham pula darjah 1.

Tahun sebelum ini, Rania memang tak bangun sangat waktu sahur, Ilham sahaja. Tapi tahun ini, kami galakkan dia. Mudah pula dia bangun, tak banyak cerita macam abangnya. Setakat ini, Rania belum puasa penuh sehari pun lagi, tapi dah boleh tahan sampai ke tengah hari. Balik je sekolah, mulalah buat muka kesian, kelaparan. Paling lama sampai pukul 1.30 petang. OK lah tu, esok boleh cuba lagi.

Ilham pun belum lagi seharian penuh. Balik sekolah agama pagi, dah melepek. Tadi nak mandi nak segarkan badan, tapi bila keluar bilik air lain macam je segarnya. Ermm memang dah “selamat” lah tu. Tak apa lah, mereka masih dalam tempoh membiasakan diri. Kita galakkan terus.

Selain daripada galakan berpuasa ni, saya nak kongsikan beberapa aktiviti yang saya buat dengan anak-anak untuk mengimarahkan bulan Ramadhan ini. 

Antaranya ialah BERCERITA. Ye bercerita tentang kisah dan peristiwa yang berlaku dalam bulan Ramadhan. Saya gabungkan cerita-cerita dari sejarah Islam, dari Al-Quran dan juga tentang keluarga kami. Setiap hari saya akan bercerita, jadinya saya sediakan 30 cerita untuk sebulan ini.

Tujuan saya buat begini, supaya anak-anak rasa seronok dengan bulan puasa. Supaya mereka boleh ingat tentang istimewanya Ramadhan, banyak kisah rupanya yang berlaku dalam bulan yang dimuliakan Allah ini. Supaya mereka rasa teruja sekaligus mengenalkan mereka dengan sejarah Islam, tentang kehidupan  mereka yang dikaitan bersama dalam bulan Ramadhan. Contoh  peristiwa penting adalah seperti dibawah ini.

Peristiwa Penting Bulan Ramadhan

Bila Waktu Yang Sesuai Untuk Bercerita?

Terpulang pada kesesuaian masa. Biasanya saya bercerita sebelum tidur setiap malam, atau sambil duduk-duduk selepas isya dengan anak-anak. Masa ini mereka dan tenang dan selesa. Jadi apa yang kita cerita tu, mereka senang nak dengar dan fokus.

Untuk panduan ibu bapa sekalian , dibawah ini list yang saya dah siapkan untuk saya bercerita dengan anak-anak. Ayah bonda bolehlah guna tambah, adjust apa yang patut. Satukan dengan cerita berkaitan anak-anak yang berlaku, pasti mereka sangat seronok. 

1. Apakah Ramadhan, apa hikmahnya berpuasa, niat

2. Bestnya Sahur

 3. Terawih

4. Nuzul Al-Quran 

4. Malam Lailatul Qadar

5. Kisah Rania ( saya alah teruk semasa mengandungkan dia dalam bulan puasa 2008) 

6.  Pahala dalam bulan Ramadhan

7. Perang Badar

8. Pembukaan Kota Mekah

9. Perang Ain Jalut

10. Perang Khandak

Seterusnya adalah cerita berkaitan keluarga yang berlaku dalam bulan Ramadhan. InsyaAllah , diharapkan anak-anak kita akan merasa seronoknya berpuasa. Ramadhan akan menjadi bulan yang ditunggu-tunggu. Dan InsyaAllah roh Ramadhan tu akan terserap dalam jiwa sanubarii mereka.

Moga anak-anak kita menjadi anak-anak dapat membantu kita di sana, Amin.

Selamat Berpuasa

Petua dan Cara Nak Sembuhkan Sakit Mata Merah

Baru-baru ini, masa minggu kedua cuti sekolah pertengahan tahun untuk 2014, tak semena mena si kecil tu, Azeem kena sakit mata. Mulanya ada anak saudara yang datang bercuti, almaklumlah cuti sekolah. Jadi masa nilah nak berjalan-jalan. Duduk dallm 2-3 hari mata kiri mula merah dan gatal-gatal. Ingatkan kena batu, masuk habuk atau digigit serangga, tapi makin lama makin merah. Bawa dia pergi klinik dan ambil ubat. Tapi tak berapa nak surut. 

Selepas beberapa hari, Azeem pula kena. Tapi saya tak perasan sangat sebab matanya tak merah pun. Putih bersih je, cuma yang saya nampak banyak tahi mata. Sangkaan saya, panas je kut. Terfikir juga mungkin sebab menyusu sebab dia masih menyusu badan, tapi tiada apa yang berubah dalam diet seharian. Tapi memang nampak banyak tahi mata. Ada pernah sampai bangun pagi tak boleh  buka mata. Kesian sangat. Azeem pun start merengek. Sah ! Ini sakit mata !

Azeem Sakit Mata

Minggu terakhir kami pula balik ke kampung. Saja pulang bawa anak-anak untuk rasa pula suasana kampung. Dah lama juga tak balik.Boleh lah dorang tengok lembu, ayam, angsa di sana. Balik saja ke sini, mata Rania dan Caca dah start nampak sepet sebelah. Alamak ! Dah berjangkit pulak. Ilham , papa dan saya masih steady. Jumaat tu juga bawah mereka pergi klinik dan ambil ubat. Dapat antibiotik dan ubat saline untuk mata. Merah habis mata keduanya. 

Rania Sakit Mata

Minggu depannya dah start sekolah balik. Tapi Rania saya rehatkan. Dari sebelah jadi kedua-dua belah. Hari Selasa, Ilham pulak dah nampak tanda nak sakit mata. Last-last kedua-duanya saya cutikan selama seminggu. Kalau pergi pun cikgu suruh balik takut berjangkit pada yang lain.

Ilham Sakit Mata - Petua Nak Hilangkan

Jeng, jeng, jeng, kali ni turn saya pulak. saya kena lepas sehari Ilham kena, hari Rabu. Aduhhh panas, pedih, berair, sangat tak selesa. Dan saya rasa saya yang paling lama. Hinggakan saat entry ini ditulis pun saya masih sakit mata, tapi Alhamdulillah dalam proses penyembuhan. Suami pun kena tapi 3 hari dah ok. Cepat pula kuman sakit mata dia tu  lari huhuu. 

Sayalah yang paling lama, hampir 2 minggu. Bangun pagi, mata melekat je, nak bukak pun susah. Bengkak jangan cakaplah, warna purple je kelopak mata tu, macam pakai eyeshadow, mata pulak merah menyala. Memang saya kurangkan tengok skrin, mengadap laptop tu, tapi dah namanya duduk dalam era Internet ni, susah lah sikit nak “puasa” betul-betul. Blog vitamin saya pun paksa juga update walaupun pendek. Jemput baca entry terbaru saya tentang pengalaman dan tips menyusukan anak di bulan puasa. 

Petua dan Tips Cara nak Hilangkan Sakit Mata Merah

 Namun saya anggap sakit mata ni dugaan. Kali terakhir saya kena zaman sekolah rendah. Punya la lama. Takpe Alhamdulillah. Barulah kita rasa nikmatnya ada penglihatan yang baik sebelum ini. Itulah hikmah bila diberi sakit, supaya kita bersyukur. Kalau tak bersyukur lagi tak tahu lah.

Oh ya, bercakap pasal tips dan cara nak sembuhkan sakit mata yang merah, tu saya ada cuba petua orang tua-tua kita. Titiskan susu badan pada mata. Saya buat pada anak-anak, ALhamdulillah lepas beberapa hari nampak kurang dan akhirnya hilang. Buat juga untuk diri sendiri tapi nampaknya tak berapa menjadi. Mungkin sebab sendiri yang punya heheh, perlu cari susu ibu yang lain kut :-p. 

Pada sesiapa yang sakit mata tu, nak cuba petua ni boleh lah, disamping ubat titis yang doktor bekalkan. Sekarang ini, seisi keluarga dah sihat sepenuhnya, tinggal saya sajalah, biasalah hero memang lambat sikit nak menang. Lagi pun kasik can mak berehat lama sikit. Allah nak bagi pahala lebih, InsyaAllah. 

Doakan saya sembuh segera ya! Aminnn… 

Apa Ada Pada Susun Kasut ? Aktiviti Home School

Susun kasut. Pada kita yang dewasa tua bangka ni, setakat susun kasut tu .. eleh tak de menda kan. Sebelah tangan pun bleh buat. Apalah ada pada susun kasut ni. Simple present tense punya keje !

Tapi, tahu tak yang sebenarnya aktiviti menyusun kasut ini adalah satu aktiviti yang dapat merangsang perkembangan minda dan fizikal anak ? Bagaimana ? Jom tengok apa manfaatnya aktiviti ini pada anak-anak kita

1. Disiplin – Inilah nilai utama yang dapat kita terapkan pada diri anak-anak. Kalau kita biasakan mereka dengan menyusun kasut, lama-kelamaan mereka akan terbiasa untuk meletakkan sepatu masing-masing secara lebih tersusun semasa keluar dan masuk ke rumah. Tak adalah berselerak kan. Secara tidak langsung, kuranglah sikit beban mak ni ha. Bolehlah bermuka buku lama sket 😀

2. Koordinasi Tangan dan Mata– kasut yang disusun haruslah selari dan elok susunannya. Disinilah mereka belajar untuk meingkatkan kemahiran koordinasi mata dan tangan masing-masing. Jika selalu melakukannya, maka akan lebh mahir.

3. Padanan– kasut harus disusun mengikut saiz, warna dan jeniskan. Dari sini, mereka belajar memadankan mengikut kesesuaiannya diatas. Ia juga berkaitan dengan koordinasi tangan dan mata tadi

4. Sabar – walaupun nampak ia perkara yang mudah, tapi kalau banyak kasut, geram juga jadinya kan. Jadi, pelajaran lain yang mereka dapat daripada aktiviti ini adalah SABAR.

5. Kerjasama– disebabkan aktiviti ini dilakukan oleh Rania dan Caca, maka mahu tak mahu mereka harus bekerjasama. Apa yang penting ? KERJASAMA !

Aktiviti Susun Kasut Home School

Dan akhirnya, SIAP ! Alhamdulillah. Mission accomplished ! So mak ayah sekalian boleh lah cuba aktiviti ini dirumah ya. Sebenarnya banyak benda yang boleh kita belajar dari alam sekitar.

The world is our classroom ! Selamat mencuba :-)