Tag Archives: homeschool

Ragam Masuk Sekolah – Entri Yang Tertangguh..

Sepatutnya entri ini saya masukkan pada awal bulan Januari lepas. Tapi macam biasa, tak sempat.

Jadi hari ini, mood saya rajin tahap maksima banyak benda yang saya nak update. Rugi pula kalau tak dokumentasikan momen penting anak-anak. Harapnya suatu hari ini ia menjadi jurnal indah buat mereka bila di baca semula. 

Ok tahun ini, yang sulung Ilham dah masuk sekolah rendah, darjah 1. Dan dalam masa yang sama masuk sekolah agama juga. Jadi waktu pagi ke sekolah agama 8-11 pagi dan sebelah petang sekolah kebangsaa 1-6.30 petang. Kalau entri ini ditulis awal-awal hari tu mungkin saya tak perasan tapi bila dan dekat 2bulan Ilham melalui jadual begini saya perlu penambahbaikan.

 Sekolah Agama- homeschool

Bersiap nak ke tadika. Hensem juga budak ni, siapa nak buat menantu ? eceh !! 😀

Sekolah agama1

Bayangkan anak-anak balik sekolah agama pukul 11 hingga 11.30. Lepas tu nak bergegas pula ke sekolah rendah. Bagi Ilham oklah sikit sebab saya yang hantarkan. Pukul 12.50 baru gerak. Tapi bagi yang naik bas, pukul 12 tghari bas dah duduk terpacak depan rumah sambil pon-pon, memanggil. Bila masanya budak-budak ni nak mandi, makan. Pastinya terkocoh-kocoh. Balik sekolah kebangsaan pun dah dekat pukul 7. 

Ilham

Ilham happy dapat jumpa kawannya baiknya semasa di sekolah tadika dulu !

Sekejap lepastu dah nak maghrib, nak solat maghrib. Nak makan pula, lepas makan badan pun letih dan nak tidur. Kalau dulu pukul 10, Ilham masih lagi aktif melompat sana-sini. Sekarang pukul 9 dah melepek dalam bilik nak tidur. Bila masa nak buat kerja sekolah ? Mungkin dia masih darjah 1 jadi tak ada sangat pun homework, but still. Keadaan ini akan berterusan sampai darjah 6. Takkan lah sampai dajah 6 tak ada homework kot ? Ini yang merunsingkan saya. Mungkin ini situasi baru bagi saya, tapi rasa kurang selesa. Ini yang nak buat fulltime home school nih 😀

Rania

Posing sebelum ke kindy. Caca pun tumpang posing dengan botol susunya 😀

 

Okey, Rania pula. Dia excited masa 3 hari pertama masuk sekolah. Kami hantar dia ke sekolah tadika jenis Cina. Supaya dia boleh bercampur dengan bangsa lain disamping menambahkan lagi cabang pengetahuan bahasanya. Masuk minggu depannya, dia demam. 4 hari tak pergi sekolah. Hari ke-3 dia dah sihat sebenarnya tapi disebabkan saya ambilnya lambat sebelum ni, dia pun buat perangai. Menangis-nangis tak nak ke sekolah. Tapi lepas kena ayat pujukan power papanya dan saya pun berjanji untuk ambil awal, dia pun kembali ceria. Dan sampai sekarang semuanya berjalan lancar macam biasa. Bila balik rumah dia pulak sibuk mengajar si Caca a,b,c lah, perkataan cina dia lah. Sampai mak dia pun kena belajar sekali. Hai pening..

Rania&Ilham

Terbaikk !!

Ibu Bapa, Mari Jadi Tamak

doa anak

Assalamualaikum wbt,

Salam hari Jumaat kepada semua sahabat-sahabat alam maya. Moga hari ini dilimpahi berkat dan rahmatNya kepada kita semua, amin.

Kenapa ek, saya ajak ibu bapa semua jadi tamak ? huh kontroversi nih. Kita selalu ajar anak-anak kita jangan jadi tamakkan, tapi kali ini, saya pulak nak menyeru parents semua agar jadi tamak.Okay, mari saya kongsi.

Anatara sebab utama saya meng”homeschool”kan anak-anak saya kerana saya tamak pahala. Ya betul, saya tamak pahala. Semua pasti tahu yang antara 3 perkara yang bakal kita bawa di alam barzakh adalah ilmu yang bermanfaat yang diamalkan. Jadi apabila kita menjadi orang pertama yang mengajar anak-anak kita baik 1,2,3…, membaca, mengira, doa-doa, amalan-amalan yang baik seharian, adab, dan lain-lain lagi, maka seluruhnya amalannya dari kecil sehinggalah mereka dewasa, kita yang dapat saham pahalanya.

Contoh, jika kita mengajarnya membaca surah Al-Fatihah, bayangkan pahala yang mengalir pada kita ‘disana’ sepanjang amalan solatnya yang berterusan selama hayatnya. Itu baru Surah Al-Fatihah, belum termasuk ilmu-ilmu lain yang kita beri. Dan jika anak-anak kita pula mencurahkan ilmu itu pada cucu-cucu kita nanti, bertambah-tambah la aliran pahala kita, Subhanallah, Alhamdulillah.

Dalam hal ini, saya mengambil inisiatif untuk “merebut” saham amalan anak-anak daripada bakal guru-guru tadika mereka… maaf ya cikgu :D. Saya mahu saya yang mendapat manfaatnya.. bunyinya macam “jual ikan”kan, a.k.a selfish la tu. Tetapi biarlah… kerana sememangnya itulah harapan semua ibu bapa. Biarlah kita tinggalkan generasi yang dapat memberi manfaat pada kita bila kita sudah tiada lagi.

Jadi ibu bapa sekalian, walau sesibuk mana pun kita, ambil sedikit masa untuk untuk mereka. Berikan perhatian, luangkan waktu duduk bersama “mengasuh” mereka. Amatlah rugi jika kita menyerahkan mereka sepenuhnya kepada guru-guru disekolah untuk ditarbiyah sedangkan kitalah yang sepatutnya menjadi menjadi guru pertama mereka.

Bak kata Ustaz Don, anak kita, asset kita. InsyaAllah. Mudah-mudahan ilmu yang dikongsikan memberi manfaat kepada semua. Panjang-panjangkan.

Wassalam