Category Archives: Rania

Ragam Masuk Sekolah – Entri Yang Tertangguh..

Sepatutnya entri ini saya masukkan pada awal bulan Januari lepas. Tapi macam biasa, tak sempat.

Jadi hari ini, mood saya rajin tahap maksima banyak benda yang saya nak update. Rugi pula kalau tak dokumentasikan momen penting anak-anak. Harapnya suatu hari ini ia menjadi jurnal indah buat mereka bila di baca semula. 

Ok tahun ini, yang sulung Ilham dah masuk sekolah rendah, darjah 1. Dan dalam masa yang sama masuk sekolah agama juga. Jadi waktu pagi ke sekolah agama 8-11 pagi dan sebelah petang sekolah kebangsaa 1-6.30 petang. Kalau entri ini ditulis awal-awal hari tu mungkin saya tak perasan tapi bila dan dekat 2bulan Ilham melalui jadual begini saya perlu penambahbaikan.

 Sekolah Agama- homeschool

Bersiap nak ke tadika. Hensem juga budak ni, siapa nak buat menantu ? eceh !! 😀

Sekolah agama1

Bayangkan anak-anak balik sekolah agama pukul 11 hingga 11.30. Lepas tu nak bergegas pula ke sekolah rendah. Bagi Ilham oklah sikit sebab saya yang hantarkan. Pukul 12.50 baru gerak. Tapi bagi yang naik bas, pukul 12 tghari bas dah duduk terpacak depan rumah sambil pon-pon, memanggil. Bila masanya budak-budak ni nak mandi, makan. Pastinya terkocoh-kocoh. Balik sekolah kebangsaan pun dah dekat pukul 7. 

Ilham

Ilham happy dapat jumpa kawannya baiknya semasa di sekolah tadika dulu !

Sekejap lepastu dah nak maghrib, nak solat maghrib. Nak makan pula, lepas makan badan pun letih dan nak tidur. Kalau dulu pukul 10, Ilham masih lagi aktif melompat sana-sini. Sekarang pukul 9 dah melepek dalam bilik nak tidur. Bila masa nak buat kerja sekolah ? Mungkin dia masih darjah 1 jadi tak ada sangat pun homework, but still. Keadaan ini akan berterusan sampai darjah 6. Takkan lah sampai dajah 6 tak ada homework kot ? Ini yang merunsingkan saya. Mungkin ini situasi baru bagi saya, tapi rasa kurang selesa. Ini yang nak buat fulltime home school nih 😀

Rania

Posing sebelum ke kindy. Caca pun tumpang posing dengan botol susunya 😀

 

Okey, Rania pula. Dia excited masa 3 hari pertama masuk sekolah. Kami hantar dia ke sekolah tadika jenis Cina. Supaya dia boleh bercampur dengan bangsa lain disamping menambahkan lagi cabang pengetahuan bahasanya. Masuk minggu depannya, dia demam. 4 hari tak pergi sekolah. Hari ke-3 dia dah sihat sebenarnya tapi disebabkan saya ambilnya lambat sebelum ni, dia pun buat perangai. Menangis-nangis tak nak ke sekolah. Tapi lepas kena ayat pujukan power papanya dan saya pun berjanji untuk ambil awal, dia pun kembali ceria. Dan sampai sekarang semuanya berjalan lancar macam biasa. Bila balik rumah dia pulak sibuk mengajar si Caca a,b,c lah, perkataan cina dia lah. Sampai mak dia pun kena belajar sekali. Hai pening..

Rania&Ilham

Terbaikk !!

Kemampuan Otak Kanak-kanak Memang Luar Biasa!

Assalamualaikum wbt,
Alhamdulillah, dapat juga saya menulis kembali akhirnya.  Lebih daripada 4 bulan tidak menulis apa-apa. Keadaan kesihatan yang sangat-sangat tidak mengizinkan membataskan saya untuk “mengetuk-ngetuk” keyboard laptop berkongsi cerita tentang homeschool dan aktiviti anak-anak. Syukurlah, akhirnya dapat kembali.

Ingat lagi tak pada entry yang berkaitan dengan keupayaan otak anak-anak kecil yang sangat mengkagumkan ? Kalau tak pasti boleh rujuk disini. Dan salah satu video bukti yang membenarkan fakta di atas boleh di tonton disini.

Satu lagi clip yang sempat saya rakamkan setelah bereksperementasi dengan anak-anak boleh dilihat dibawah ini. Ini anak ke-2 saya, Rania yang mampu membaca seawal usianya 2 tahun bersama abang dan adiknya. Dia bukan sahaja boleh membaca, malah dapat meniru aksi dan bunyinya sekali! Kelakar sungguh. Ini juga menunjukkan bahawa otaknya bukan sahaja dapat mengenal perkataan tersebut tetapi faham dan kenal apa yang diperkatakannya.

 (Perhatian: ini bukanlah kanak-kanak ajaib ya, tetapi ia kebolehan yang memang sedia ada pada anak-anak kita, cuma menunggu kita sahaja untuk menggilapnya. )

Saya yakin, ramai ibu-bapa mahukan anak-anak mereka pandai seawal mungkin. Cepat pandai membaca, cepat pandai mengira, cepat menulis, pendek kata cepat segala-galanyalahkan. Kalau boleh, sebaik saja lahir, anak tu dah pandai pegang buku. Owh sangatlah magis! Sebab itulah banyak juga ibu bapa yang menghantar anak-anak ke prasekolah pada umur 4 malah mungkin ada yang lebih muda daripada itu. Ini menunjukkan satu perkembangan yang sangat sihat dan tahap kesedaran ibubapa kini semakin meningkat.

Namun begitu, tahukah kita bahawa kepandaian dan kebolehan permata hati kita boleh digilap seawal mereka masih bayi tanpa perlu menunggu mereka di usia prasekolah ? Ya, mereka sebenarnya memang boleh dan kebolehan mereka berkali ganda melebihi kita orang dewasa. Kerana apa ? kerana faktor otak mereka yang genius dan memang bersedia menerima informasi apa sahaja sebaik sahaja dilahirkan. Hebatkan, Subhanallah!

Namun begitu, ada juga yang tertanya, mengapa nak sibuk-sibuk bersusah payah mengajar anak membaca dikala mereka masih bayi. Bukankan masih banyak masa ? Apa yang nak dikejarkan ? Tidakkah ini akan memenatkan otak mereka yang masih kecil ini ? Dan pelbagai lagilah soalan yang timbul.

Kemampuan Otak Bayi dan Kanak-kanak Genius

Baik, saya kongsikan antara fakta dan kebaikan yang boleh kita tuai, jika anak-anak kita diajar membaca seawal bayi:-

  •  ia akan memupuk minat membaca dikalangan anak-anak diusia muda. Mereka akan jadikan membaca sebagai aktiviti masa lapang dan menjadikan buku kegemaran mereka sebagai teman. Bukankah ini lebih baik daripada mereka hanya dapat meng”admire” watak kartun kegemaran di halaman buku sahaja ? dan tidak mengejutkan, membaca akan menjadi habit yang kekal sehingga dewasa.
  •  kemampuan membaca di di awal usia dapat melancarkan proses pembelajaran apabila mereka masuk ke sekolah nanti. Kita tidak perlu risau yang anak-anak kita akan ketinggalan dalam pelajaran memandangkan mereka sudah mahir membaca sebelum mereka ke sekolah lagi. Ini sekaligus meningkatkan tahap keyakinan diri mereka.
  • lebih cepat mereka membaca, lebih banyak informasi yang mereka akan mereka terima. Lebih banyak informasi bermakna lebih luas pengetahuan. Lebih luas pengetahuan bermakna lebih bijakkan :)
  • menurut Glenn Doman, pengasas Institutes for the Achievement of Human Potential (IAHP), bayi adalah pakar bahasa. Doman juga menyatakan bahawa anak kecil belajar membaca dengan mudahnya ibarat span yang menyerap sama seperti mereka belajar bercakap tanpa membebankan otak mereka (jadi, tak perlu pun nak push sebenarnya dan  tidak “menyakitkan” otak mereka 😀 ).

Disini, terdapat beberapa faktor penggalak yang memainkan peranan penting dalam mengoptimumkan minda mereka dalam sessi pembelajaran

1. Merujuk kepada Glenn Doman lagi, pembelajaran bahasa haruslah menggunakan bahasa yang jelas, kuat, perkataannya yang besar dan ada pengulangan. Ini kerana untuk belajar bahasa, bayi tidak belajar daripada mata ke otak tetapi daripada telinga ke otak.

In order to understand language through your ear, there are three requirements: it has to be loud, clear and repeated. And instinctually, all mothers speak to their babies in a loud, clear, repeated voice… The reason babies haven’t learned their language through the eye to the brain as they have through their ear to the brain is because in order to read a language, it must be large, clear and repeated – and this we have failed to do with babies… Make the words large, clear and repeated – and children learn very easily.

2. Semakin banyak mereka terlibat sama dalam sessi pembelajaran, semakin mudah untuk mereka menangkap sesuatu perkataan. Maka seharusnya aktiviti pembelajaran ini patut melibatkan komunikasi 2 hala yang menarik dan interaktif. Bila kanak-kanak seronok, pasti mereka mahu lagi dan lagi. So do it in a fun way! :)

3. Penggunaan alat pembelajaran yang berkesan, pastinya akan banyak membantu kita melicinkan lagi proses ini memandangkan kebanyakan ibu bapa kini sibuk menjalankan rutin seharian mencari rezeki di luar. Little Reader merupakan salah satu tool pembelajaran yang sangat ampuh, efisyen dan yang paling penting melibatkan kesemua faktor penggalak yang dinyatakan diatas di dalam sistemnya hanya dalam satu klik. Ia terbukti sangat berkesan, mudah dan semakin banyak digunapakai oleh ibu bapa diluar sana.

Untuk entry seterusnya, saya akan bercerita lebih lanjut tentang tool ini. Sehingga itu, salam keceriaan untuk ibu bapa semua dan salam peluk cium buat anak-anak comel tercinta diluar sana . (>_<)