Category Archives: Parenting Tips

Mengajar Anak Berdisiplin | Reward and Award

Mengajar Anak Berdisiplin | Cuti Hari Raya Cina  yang lepas, kami sekeluarga balik kampung. Macam biasa Ilham dengan adik adiknya suka lah sangat. Boleh naik motor pusing pusing kampung, mandi sungai, main parit, tengok binatang yang jarang jumpa di sini ( ayam, lembu, kambing, biawak err.. ) dan pergi kenduri ( yang ni mak dia pun suka makan lauk kenduri 😀 ngeee… ). 

Tapi dalam banyak banyak tu, terselit pula aktiviti yang selalu Ilham main dengan kawan kawannya di sini, B-daman. Aduhaii.. bukan tak ada pun disini, tapi B-daman yang dia jumpa di kampung lagi advance ! itu yang buat dia terpikat (ha jangan ingat kampung ni korok sangat tau). Siap ada sayap bagai. Saya pun first time tengok. Ini semua sepupu dialah punya angkara grrrr. Kalau yang biasa biasa jumpa tu harga dalam lingkungan RM5 je, tapi yang terbaru ni RM10 ! Boleh tahan harganya.

Apalagi, mulalah  dia dia mengendeng ngendeng nak kan si B-daman berwajah baru. Sampai lah balik sini, pun ingat lagi. Ingatkan dah lupa. Tapi maaf! Mama tak akan sponsor. Ok saya pun bagi syarat. Kalau nak juga B-daman tu, kena simpan duit. Duit sekolah kena potong. Boleh ? “Boleh mama” Okeh ! Semangat dia.

Tujuan saya sebenarnya untuk disiplin kan anak. Saya mahu dia tahu apa saja yang kita nak, kita kena berusaha. Bukan semua boleh dapat dengan hanya meminta minta. Ini salah satu cara saya mengajar anak berdisplin.

Jadinya bermulah journey. Hari Isnin pergi sekolah tak bawa duit, hari Selasa pun tak bawa duit, hari Rabu pun tak minta duit! Aishh pelik ni. Ingatkan sehari dua je bertahan, rupa-rupanya sampai 2 minggu dia tak minta duit semata mata nak beli benda alah tu, hanya ada bekal ! Biar betul Ilham nih. Bila saya nak bagi, Ilham akan cakap,

“mama simpanlah duit tu, Ham kan nak beli B-daman”

Walaupun sebelum ini memang dia bawa bekal dan air, dan ada juga bagi duit, tapi memang tak pernah simpan pun. Kalau bagi RM1 pun habis, RM2 pun lebuh. Tapi kali ini lain macam. Ingatkan dia main main, tapi nampaknya tidak.  Nampak bersungguh sungguh! Kuat betul penangan B-daman ni.

 Akhirnya sampailah semalam, tamat sudah “misinya” itu. Dan sepatutnya tak sampai 2 minggu pun cukup RM10 tu, tapi saja saya nak tengok berapa jauh dia boleh pergi. Akhirnya berjaya juga dia melepasi “cabaran” yang mama dia bagi. Tak percaya pulak !

Apa yang saya nampak sebenarnya, anak anak ini kalau ada kemahuan yang kuat, dia sanggup buat apa saja. Bila ada dorongan, mereka boleh push dan disiplinkan diri sendiri. Terpulang kepada kita, berapa banyak semangat dan galakan kita nak bagi. Dan bila mereka berjaya, janganlah lokek beri ganjaran, kalau yang sudah berjanji, jangan lupa tunaikan. 

Dimana ada kemahuan, disitu ada jalankan. Jadi hari ini, saya akan keluar dengan Ilham mencari B-daman impiannya itu, hari untuk saya lunaskan janji , hari reward dan award.

Macam mana korang ajar anak anak berdisiplin ? Jom kongsi idea !

Gajet VS Kasih Sayang | Cari Masa Berkualiti Dengan Anak anak

 

Gajet VS Kasih Sayang | Zaman ini anak anak kecil sudah bijak bermain gajet. Saya tak nak pergi jauh, lihat anak sendiri sudah. Azeem baru 1 tahun 8 bulan tapi sudah pandai unlock handphone dan buka saluran utube kegemarannya, upin dan ipin, alif baa ta dan asmaul husna ! Hebat sungguh.

Anak anak sekarang memang suka meneroka. Tapi kita sebagai ibubapa kenalah main peranan. Pandu ke arah yang betul. Sebab mereka tak tahu lagi apa yang betul dan salah. Kadang kadang channel yang mereka buka tu sudah ok, tiba tiba pula ada pop-up yang tak semenggah. Anak anak yang tulus sebegini terus klik. Habis ! Berpeluh nak explain nanti.

Pada saya gajet itu boleh, sesuai dengan arus teknologi zaman sekarang tapi biarlah berpada pada. Jangan sampai leka dan tersalah guna. Atau membiarkan gajet itu menjadi mainan rutin seharian mereka.

Ada juga sesetengah ibu bapa yang bagi gajet canggih dengan harapan masa anak anak terisi. Ataupun beli mainan mahal mahal untuk mengisi ruang waktu kosong mereka. Tapi berapa lama boleh bertahan ? Waktu saya sibuk buat kerja menghadap komputer, saya lambakan permainan ( yang biasa biasa aje, tak mahal mana pun ngee) pada mereka.

“main ye , mama nak buat kerja sekejap”

Agak agak berapa lama mereka boleh main sendiri ? Saya tak pasti anak orang lain, tapi anak anak saya tak boleh lama. Sekejapan saya lepas itu mesti nak panjat naik duduk di riba, nak “tolong” mama buat kerja katanya. Arghhh !

Sebenarnyakan, anak anak memerlukan kita. Tidak kiralah semahal mana pun permainan yang mereka ada, anak anak perlukan penyertaan kita bersama. Bermain dan bertinteraksi bersama mereka. Mereka akan lebih seronok !

Banyak yang boleh kita terapkan, yang boleh kita kongsikan dalam waktu itu. Duduk, berbual, bermain, bergurau itu yang mereka perlukan. Pengisian rohani, makanan jiwa anak anak, atau lebih tepatnya tunjukkan rasa kasih sayang. Masa sebeginilah kita boleh kenal mereka dengan lebih mendalam. Boleh tahu bahagian mana yang boleh kita perbaiki. Aspek mana yang perlu diberi perhatian. Atau apakah minat mereka. Apa kelebihan mereka. Secara tidak langsung, bonding dengan anak akan semakin kuat. Bukankah itu yang kita mahu ?

Jadi, apa kata, sebelum mulakan kerja kita, luangkan masa emas kita beberapa ketika dengan mereka, selepas 15-20 minit ( ikut kesesuaian masa anda), bolehlah kita beritahu mereka yang kita ada kerja lain yang haruskan dibereskan sebentar. Dan berjanji akan bermain semula apabila sudah siap kerja anda!

Saya selalu berpesan pada diri sendiri, anak anak cepat membesar. Semalam mereka lahir, hari ini sudah pandai berlari, esok sudah masuk sekolah.  Jangan sampai kita terlepas peluang untuk menikmati momen indah waktu kecil mereka bersama. Carilah masa yang berkualiti dengan anak anak. Itulah yang akan menjadi kenangan berharga buat sepanjang hayat kita !

Salam sayang :-) 

Pedoman Untuk Ibu Bapa ~ Cerita Yang Menakutkan

Keluarga Islam - Blog Homeschooll

Ehsan Google

Kisah yang bakal saya ceritakan pada entry kali ini,  memang agak mengejutkan dan menakutkan tapi sangat bagus untuk dijadikan pengajaran buat kita sebagai ibu bapa dalam membentuk fikiran anak-anak dan generasi akan datang. 

Hari ahad yang lepas, kami sekeluarga keluar beriadah ke satu kawasan air terjun berhampiran. Disebabkan saya masih dalam pantang, (orang dalam pantang pun nak ikut sebab dah 30 hari duduk dirumah, boring katanya ngee) , jadi saya hanya duduk berehat-rehat sahaja sambil melihatkan telatah anak-anak dan suami bermain air. Sesudah hampir 2 jam mereka bermandi manda, kami pun mula beransur untuk makan tengahari dan mengambil keputusan untuk pergi ke sebuah restoran makanan segera memandangkan menu disitu ada disediakan nasi. 

Sengaja kami pilih tempat itu disebabkan adanya sudut taman permainan kecil untuk anak-anak, jadi dapatlah mereka ber”happy-happy”. Ilham dan Rania memang awal-awal lagi meluru ke sana sementara kami memilih meja yang berhampiran. Di sudut permainan itu juga ada seorang kanak-kanak perempuan yang dalam lingkungan 8-9 tahun sedang bermain. 

Saya perasan di tangan kanak-kanak perempuan tersebut ada sebuah Ipad. Okeylah itu sudah jadi pemandangan biasa. Dan saya nampak dia memasang suatu applikasi  video dan mengajak Ilham dan Rania menonton bersama. Pada hemat kami, ianya mungkin sekadar game budak-budak, jadi kami biarkan saja. 

Sedang kami berdua leka menjamah hidangan, tiba-tiba bahu suami dicuit seorang wanita berbangsa Cina.

” Eh yang rambut pendek tu anak you ka “? sambil menunjuk ke arah Rania

“Ya” kata suami

” Itu diaorang tengah tengok cerita orang make love ooo “

“Haaa… ” terkejut kami .

Suami lantas pergi memeriksa dan  kami benar-benar terkejut ! Astaghfirullahalazim, mengucap panjang suami..  memang cerita “tersebut” yang dipasang oleh kanak-kanak perempuan itu. Suami menarik Ilham dan Rania dan mengarahkan budak perempuan tersebut menutup applikasi itu. Kami cari-cari juga jika nampak ada pasangan melayu disitu tapi tidak ternampak pun kelibat yang seakan ibu bapanya. Kami cepat-cepat menghabiskan makanan dan beredar. 

Sepanjang perjalanan pulang, kami bersembang tentang hal yang baru berlaku tadi. Tak tercapai dek akal kami, bagaimana kanak-kanak yang sementah itu boleh menjadi “sangat bijak” memainkan video sedemikian. Pastinya Ipad tersebut kepunyaan ibu atau bapanya yang memuat turun applikasi tersebut dan menyimpannya disitu.

Cuba bayangkan apa yang bakal terjadi pada kanak-kanak ini bila ia menjadi biasa pada pemandangannya ? Bagaimanakah perkembangan emosi dan mentalnya ? Lama-lama kelamaan bila sudah terlalu banyak didedahkan dengan anasir yang tidak bermoral seperti itu, tidak mustahil untuk dia pula mencuba. Nauzubillah, jauhikan kita dan anak-anak kita dari perkara tersebut.

Persoalannya, dimana pengawasan ibu bapa itu sendiri ? Dimana ibu bapanya ? Dan mengapa perlu menyimpan video yang sudah pastinya memberi kesan negatif kepada perkembangan minda dan sahsiah anak ?  Dan perlukah ibu bapa menonton cerita-cerita sebegini ?

Tolonglah para ibu bapa sekalian, kitalah sebenarnyalah yang mencorakkan masa depan anak-anak. Kita mempunyai kuasa dalam mendidik dan menentukan apa yang boleh dan tidak boleh dilihat, dibuat. Berilah teladan yang baik supaya mereka bakal menjadi insan yang berkualiti pada diri sendiri, negara dan agama kita. Bukan menjadi remaja yang rendah moralnya. Semoga cerita ini menjadi pedoman buat kita semua. Sila ambil tahu tentang anak-anak kita, kerana mereka ibarat kain putih, kita sebagai ibu bapanyalah yang mencorakkannya. 

Selamat Mendidik Anak-anak Syurga

p/s : Kasihan saya dengan budak perempuan tadi, sehingga balik kerumah pun saya asyik memikirkannya. Apa akan jadi padanya ? Kita doakan yang terbaik buatnya

Seminar Asas Menghafaz Al-Quran Dari Bayi

Assalamualaikum wbt,

Sabtu baru-baru ini saya berkesempatan untuk menghadiri Seminar Asas Menghafaz Al-Quran Dari Bayi yang di anjurkan oleh Islamic Parenting Network di PPAS, Shah Alam.

Agak lama juga sebelum ini berkeinginan nak pergi, tapi baru Sabtu lepas berpeluang. Alhamdulillah di permudahkan, (walaupun sedang menunggu hari :) ). Penceramahnya adalah Puan Lina Karim, ibu kepada adik Darwisha dan Darwish yang semakin “popular” kerana kemampuan mereka menghafaz 30 Juzu’ Amma pada usia 3 tahun. Dan sekarang mereka sedang menghafaz surah-surah pilihan. Hebatkan ?

Hafaz 30 Juzu' Amma Darwisha-Islamic Parenting NetworkAdik Darwisha sedang membacakan surah Al Kahfi tanpa melihat mushaf.

Memang ramai ibu bapa yang hadir, ada yang hadir dengan anak-anak kecil seawal pagi. MasyaAllah, seronok tengok ibu bapa muda kini lebih terbuka dalam menerima Islam sebagai cara hidup. Apatah lagi untuk diserapkan kepada cahayamata mereka. Moga bertambahlah khalifah Allah yang berkualiti dimuka bumi ini, InsyaAllah.

Secara ringkasnya, seminar ini menerangkan kaedah yang sesuai digunapakai oleh ibu-bapa dalam proses untuk melatih anak-anak menghafaz Al-Quran sedari kecil. Ia sepatutnya dimulai seawal proses kehamilan iaitu pada 5 bulan dalam kandungan, apabila telinga dan pendengaran bayi telah mula terbentuk.

Seterusnya, Puan Lina juga menerangkan. bagaimana untuk mewujudkan persekitaran yang condusive untuk  anak-anak dalam mencerap ayat-ayat Al-Quran dengan mudah tanpa paksaan. Ini kerana kaedah penghafalan bagi dewasa dan kanak-kanak adalah berbeza.

Beliau juga tidak lokek berkongsi ilmu tentang jenis-jenis pelajar atau kecenderungan cara seseorang kanak-kanak itu belajar. Kanak-kanak yang berbeza kecenderungan memerlukan pendekatan yang berbeza juga untuk memastikan mereka mendapat impak yang maksimum. Antaranya :-

Visual : Cenderung belajar dengan cara melihat

Audio: Cenderung belajar dengan cara mendengar

Kinestetik: Cenderung belajar sambil bermain

Jadi ibu-bapa perlu mengenal pasti yang mana satukah ciri-ciri anak mereka sebelum memulakan pembelajaran.

Antara perkara lain yang dibincangkan adalah, toleransi haruslah wujud antara pasangan. Jangan terlalu berkira untuk saling membantu, seperti suami menolong isteri melakukan kerja-kerja rumah. Tetapkan juga siapa yang patut mengajar, menjadi “guru tetap” atau “guru sandaran”. Seelok-eloknya ambil satu waktu yang sama sebagai rutin pembelajaran setiap hari supaya anak-anak mudah mengikut dan bersedia.

Selain itu, turut dikongsi alat pembelajaran yang digunakan untuk mewujudkan “Quranic Environment” seperti flashcard, CD, VCD Juz Amma, VCD Surah Tabarrak dan cerita-cerita kartun berbentuk keIslaman.

Akhirnya sekali, majlis ini di turut diserikan dengan kehadiran Tuan Rojali Edris, suami kepada Puan Lina yang sama-sama memberi motivasi dan kata-kata semangat buat para ibu-bapa semua yang anak-anak kecil boleh dibentuk untuk menghafaz Al-Quran. Beliau juga memberi perangsang kepada bapa-bapa yang hadir supaya terus memberi sokongan kepada isteri dalam menjalankan misi membentuk khalifah muda.

Alhamdulillah, segala-galanya berjalan lancar sehingga ke penghujung. Banyak yang dikongsikan dan banyak yang dibincangkan bersama. Buat yang berminat untuk mengetahui lanjut, boleh lah lawati laman web Islamic Parenting Network.

Sama-sama kita mencari Mahkota Syurga !

Salam Sayang,

 

Trick Supaya Anak Makan Sayur dan Sokongan Tingkatkan Self-Esteem

Salam Keceriaan,

Ahad seminggu yang lepas, tadika Ilham menganjurkan Sukan Tahunan Sekolah. Beberapa hari sebelum itu, Ilham memang excited sangat. Hari-hari tanya bila hari sukan tu.  Adiknya si Rania pun serupa. Maklumlah, kartun kegemaran mereka, Upin-Ipin pun ada episod tentang Sukaneka ni.

Ilham setiap kali waktu makan mesti akan bercerita apa yang dia akan buat waktu hari sukan nanti, nak lari laju-laju dan buat yang terbaik untuk dapat tempat pertama. Rania pun sama, becok mulutnya dengan itu dan ini. Dan semasa inilah juga kami masuk jarum. (^_-)

Ilham ni, susah sangat nak makan sayur, sampai kena paksa. Dia hanya suka makan sosej, nugget dan sosej dan sosej lagi. Makan pun kena paksa.  Jadi alang-alang dia dah ada impian nak jadi juara, maka bapa dia pun apalagi. Ikuti dialog mereka :-

Ilham: Papa, nanti Ham nak lari laju-laju , nanti boleh dapat no. 1

Papa: Kalau nak dapat no.1, kena la jadi kuat, kalau nak jadi kuat kenalah makan SAYUR. Kalau tak nanti lembik macam mana nak dapat no.1 ?

Ilham: Ye ke ?(sambil muka mencebik)

Papa: Yelah. Orang kuat-kuat semua makan sayur dengan buah baru sihat. Baru boleh jadi juara !

Ilham: Ok lah, Ham makan, tapi sikit je.

Papa: Ha macam tu la. Sikit-sikit nanti lama-lama banyak. Ham nak jadi hebatkan ?

Ilham: Ermmm (lemah je bunyinya sebb kena psiko makan sayur :D)

Umpan dah mengena! Ngeee.. Walaupun sikit tapi itu satu permulaan yang bagus. Nampak tak apa yang kami sedang buat. Dorong mereka buat benda yang mereka tidak suka dengan imbuhan yang mereka suka. Dalam hal ini, Ilham tak suka makan sayur tapi nak jadi kuat. Kami kata, nak jadi kena makan sayur, jadi nak tak nak, dia perlu makan juga.

Berbalik pada cerita sukan tadi, pada hari tersebut, kami bangun awal, bersiap-siap untuk pergi temasya sukan tersebut. Macam biasa sukan dimulakan dengan doa, bacaan ikrar dan lagu negaraku.

Tengok anak berbaris, teringat pula memori diri sendiri semasa hari sukan sekolah zaman dulu-dulu. Macam ini lah juga. Cepatkan masa berlalu, kini saya sendiri sudah mempunyai anak sebesar ini.

Ilham diletakkan dalam rumah Merah. Ada 3 pasukan yang bertanding, Rumah Merah, Kuning dan Hijau. Macam-maca acara ada, seperti biasa, Ilham sememangnya aktif menjuarai hampir kesemua acara. Tetapi disebabkan acara ini berkumpulan maka ianya sebenarnya hasil usaha bersama. Ibu-bapa yang hadir turut memberi sokongan. Terjerit-jerit si ibu menyuruh anaknya berlari laju :D. Dapat lihat, suasana amat meriah sekali,seolah-olah ibu-bapa yang bertanding 😀 .

Rania dan Caca pun turut teruja. Dengan warna-warni belon, lagu-lagu yang rancak dengan cuaca yang tidak begitu panas memeriahkan lagi keadaan. Akhir acara, ada pertandingan kaum Bapa, kaum Ibu dan Berpasangan (suami isteri/anak ibu/anak bapa).

Saya calonkan nama suami untuk pertandingan kaum Bapa. Saja si suami buat-buat kalah sebab dia dah penat :D. Untuk acara Berpasangan pula, saya calonkan  nama papanya dan Rania. Aktivitinya membanling bola pingpong masuk ke dalam cawan. Siapa yang boleh masukkan dulu, dia memang. Dan yeay, kami menang !.

Memang penat tapi menyeronokkan hari itu. Lainkali boleh join lagi..

Ini gambar-gambar yang sempat kami rakamkan.

 

2013-03-10-066

Ilham bersedia untuk acara gelung.

2013-03-10-071

Berlepas !

2013-03-10-074

Hepi !

2013-03-10-089

Papa dan Rania dalam acara berpasangan.

2013-03-10-092

Ilham dengan medalnya. Seronok sangat dia!

2013-03-10-095

We are the champion !

 

Mendidik Diri Sendiri Agar Tidak Lupa~Tips Khas Untuk Ibu Bapa

Tips Keibubapaan Homeschool

Ibu bapa dewasa ini sememangnya mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Dan dengan sebab itulah, banyak buku-buku dan artikel diterbitkan berkaitan dengan keibubapaan. Itu belum dikira lagi dengan pelbagai seminar “parenting” yang diadakan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran dan kesedaran tentang ilmu parenting.

Maka, berduyun-duyunlah ibu bapa yang pergi untuk menyertainya, demi menambah ilmu menjadi ibu bapa yang hebat. Tapi berapa ramaikan antara kita yang balik ke rumah dan mempraktikkan ilmu tersebut ? Berapa ramaikah yang ingat apa yang di sampaikan dalam seminar/ceramah yang dihadiri ?

Ramai di antara kita yang umpama masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Bukan bermakna kita tidak mahu dengar, tetapi tuntutan tugas-tugas lain sering membuat kita lupa dan alpa (termasuk saya juga 😀 ) dengan apa yang dipelajari sebaik sahaja ceramah selesai.

Saya kongsikan cara bagaimana untuk kita bantu diri agar ilmu yang di sampaikan dapat diingati, di applikasi dan seterusnya dapat memberi manfaat kepada anak-anak kita sekeluarga

1. Catat point penting semasa sesi seminar. Jangan hanya mendengar sahaja. Nanti balik lupa

2. Apabila dah balik ke rumah, ulangkaji nota dalam masa 24 jam

3. Ambil point penting tadi dan salinkan dalam di atas kertas lain. Kalau boleh satu point satu kertas. Buat besar-besar dan tampal dalam bilik kita. Boleh juga di lekatkan dinding kubikel kerja atau meja. Lekatkan ditempat yang selalu kita lihat.

Nah, bila dah selalu nampak, otak kita pun akan belajar untuk mengingat. Maka dengan itu, kita akan sentiasa dapat menambah ilmu dan mempraktikkannya.

Selamat Mencuba !