Category Archives: Ilham

Ragam Masuk Sekolah – Entri Yang Tertangguh..

Sepatutnya entri ini saya masukkan pada awal bulan Januari lepas. Tapi macam biasa, tak sempat.

Jadi hari ini, mood saya rajin tahap maksima banyak benda yang saya nak update. Rugi pula kalau tak dokumentasikan momen penting anak-anak. Harapnya suatu hari ini ia menjadi jurnal indah buat mereka bila di baca semula. 

Ok tahun ini, yang sulung Ilham dah masuk sekolah rendah, darjah 1. Dan dalam masa yang sama masuk sekolah agama juga. Jadi waktu pagi ke sekolah agama 8-11 pagi dan sebelah petang sekolah kebangsaa 1-6.30 petang. Kalau entri ini ditulis awal-awal hari tu mungkin saya tak perasan tapi bila dan dekat 2bulan Ilham melalui jadual begini saya perlu penambahbaikan.

 Sekolah Agama- homeschool

Bersiap nak ke tadika. Hensem juga budak ni, siapa nak buat menantu ? eceh !! 😀

Sekolah agama1

Bayangkan anak-anak balik sekolah agama pukul 11 hingga 11.30. Lepas tu nak bergegas pula ke sekolah rendah. Bagi Ilham oklah sikit sebab saya yang hantarkan. Pukul 12.50 baru gerak. Tapi bagi yang naik bas, pukul 12 tghari bas dah duduk terpacak depan rumah sambil pon-pon, memanggil. Bila masanya budak-budak ni nak mandi, makan. Pastinya terkocoh-kocoh. Balik sekolah kebangsaan pun dah dekat pukul 7. 

Ilham

Ilham happy dapat jumpa kawannya baiknya semasa di sekolah tadika dulu !

Sekejap lepastu dah nak maghrib, nak solat maghrib. Nak makan pula, lepas makan badan pun letih dan nak tidur. Kalau dulu pukul 10, Ilham masih lagi aktif melompat sana-sini. Sekarang pukul 9 dah melepek dalam bilik nak tidur. Bila masa nak buat kerja sekolah ? Mungkin dia masih darjah 1 jadi tak ada sangat pun homework, but still. Keadaan ini akan berterusan sampai darjah 6. Takkan lah sampai dajah 6 tak ada homework kot ? Ini yang merunsingkan saya. Mungkin ini situasi baru bagi saya, tapi rasa kurang selesa. Ini yang nak buat fulltime home school nih 😀

Rania

Posing sebelum ke kindy. Caca pun tumpang posing dengan botol susunya 😀

 

Okey, Rania pula. Dia excited masa 3 hari pertama masuk sekolah. Kami hantar dia ke sekolah tadika jenis Cina. Supaya dia boleh bercampur dengan bangsa lain disamping menambahkan lagi cabang pengetahuan bahasanya. Masuk minggu depannya, dia demam. 4 hari tak pergi sekolah. Hari ke-3 dia dah sihat sebenarnya tapi disebabkan saya ambilnya lambat sebelum ni, dia pun buat perangai. Menangis-nangis tak nak ke sekolah. Tapi lepas kena ayat pujukan power papanya dan saya pun berjanji untuk ambil awal, dia pun kembali ceria. Dan sampai sekarang semuanya berjalan lancar macam biasa. Bila balik rumah dia pulak sibuk mengajar si Caca a,b,c lah, perkataan cina dia lah. Sampai mak dia pun kena belajar sekali. Hai pening..

Rania&Ilham

Terbaikk !!

Ramadhan Datang Lagi – Tips Menggalakkan Anak Berpuasa

Dah lebih sebulan saya tidak mengupdate blog. Sedar tak sedar, hari ini sudah hari ke-11 kita umat Islam didalam bulan yang penuh barakah ini, bulan Ramadhan yang mulia.

Bila sebut bulan puasa, tentu macam-macam ragam anak-anak kita yang berpuasakan. Ada yang susah nak bangun sahur, ada yang tertidur di meja makan dan ada yang mengigau (bagaimana la rupa kita zaman kecil-kecil dulu ya :p)

2-3 hari sebelum puasa, saya kena selsema yang agak teruk. Hari pertama berpuasa, kepala memang berat habis. Ilham sudah nampak tanda-tandanya. Dan hari ke-2 puasa, nahhh memang dia pula yang kena. Tak sampai hati nak “paksa” dia berpuasa. Memang kami kejutkannya bersahur setiap pagi, tapi tidaklah terlalu menekan dia untuk berpuasa penuh sepanjang hari. Umurnya pun baru menceah 6 tahun. Masih dalam proses untuk belajar.

Hari 1-3 merupakan hari-hari terawal untuk dia membiasakan diri. Sebelah pagi semasa kesekolah tadika memang dia berpuasa, tapi tiba balik sekolah dia hanya dapat bertahan hingga ke pukul 2 petang sahaja. Lepas tu melepek dan minta izin berkali-kali untuk berbuka. Kasihan pula… Tambahan pula, adiknya Raisya makan didepannya. lagilah… 😀

Namun hari-4 dia sudah mula  berpuasa sepanjang hari sampailah hari ke -10 semalam. Alhamdulillah, walaupun memang nampak dia keletihan, namun kami beri dia semangat untuk teruskan …

Ada beberapa tips yang nak saya kongsikan bagaimana kita nak menarik minat atau memberi galakan pada anak-anak agar mereka rasa excited nak berpuasa. Ini cara saya dan suami yang mungkin lain sedikit berbanding ibu-bapa lain. Namun, jika rasa sesuai, silakan untuk digunapakai .. :)

1. Bercerita Mengapa Kita Disuruh Berpuasa
Bercerita dengan anak apa hikmahnya berpuasa dan mengapa kita disuruh berpuasa. Selitkan yang Allah suka pada orang yang berpuasa.

2. Keseronokan Menyambut Hari Raya
Setelah sebulan berpuasa, nyatakan yang kita akan menyambut Aidilfitri sebagai tanda kemenangan kita menahan diri dari lapar dahaga

3. Cerita Upin Ipin
Anak-anak saya memang gemar cerita upin ipin. Dari yang kecil sampailah yang besar, tak jemu-jemu mereka menonton. Boleh dikatakan banyak pengajaran yang baik yang boleh diambil dari siri-siri cerita animasi ini. Salah satunya episod “Puasa”. Dari situ, anak-anak saya mendapat sedikit pemahaman dan gambaran istilah puasa. Sampaikan dah pandai sebut nak puasa penuh :)

4. Masakkan Makanan Kegemaran
Seboleh-bolehnya saya cuba masakkan makanan kegemarannya waktu berbuka supaya dia rasa termotivasi untuk berpuasa lagi esoknya.

5. Beri Pujian
Beri pujian padanya kerana mampu bertahan walaupun beberapa jam sebagai tanda kita menghargai usaha mereka

6. Berikan Ganjaran
Ada sesekali dua kami berikan ganjaran berupa mainan yang sangat diigininya. Tidak salah untuk kita menarik minat mereka dengan cara ini, kerana anak-anak mudah terdorong jika ada ganjaran yang bakal diterima

7. Kejut Sahur Awal
Sepatutnya memang sahur dilewatkan. Awal disini bukan bermakna pukul 3-4 pagi. Tapi awal mungkin setengah jam. Ini kerana, anak-anak mungkin sukar untuk dikejutkan. Ataupun kalau duduk dimeja makan, mesti akan terlelap-lelap. Jadinya waktu makan akan jadi panjang. Jadi lebih baik di awalkan sedikit

8. Sediakan Carta Puasa khas untuk anak.
Saya belikan mereka “My Fasting Chart” yang eksklusif ini supaya mereka rasa seronok untuk berpuasa >> http://on.fb.me/17qIEPh

9. Bersahur Dengan Set Energy Puasa
Sesuai dengan namanya, saya beri Ilham minum Meal Shakes yang dicampur dengan milo, supaya memberi tenaga tambahan ketika berpuasa. Ia juga memberi rasa kenyang yang lebih lama. Set Energy Puasa boleh dilihat disini >> http://bit.ly/18p7Pmp

Begitulah serba sedikit perkongsian tips puasa keluarga saya.

Ingat ya, jangan terlalu memaksa anak-anak kecil untuk berpuasa, kerana ini masa mereka untuk belajar…

Jom hayati apa kata Ustaz Abu Hassan Din Al-Hafiz

Tips Menggalakkan Anak Berpuasa

Selamat Berpuasa :)

Trick Supaya Anak Makan Sayur dan Sokongan Tingkatkan Self-Esteem

Salam Keceriaan,

Ahad seminggu yang lepas, tadika Ilham menganjurkan Sukan Tahunan Sekolah. Beberapa hari sebelum itu, Ilham memang excited sangat. Hari-hari tanya bila hari sukan tu.  Adiknya si Rania pun serupa. Maklumlah, kartun kegemaran mereka, Upin-Ipin pun ada episod tentang Sukaneka ni.

Ilham setiap kali waktu makan mesti akan bercerita apa yang dia akan buat waktu hari sukan nanti, nak lari laju-laju dan buat yang terbaik untuk dapat tempat pertama. Rania pun sama, becok mulutnya dengan itu dan ini. Dan semasa inilah juga kami masuk jarum. (^_-)

Ilham ni, susah sangat nak makan sayur, sampai kena paksa. Dia hanya suka makan sosej, nugget dan sosej dan sosej lagi. Makan pun kena paksa.  Jadi alang-alang dia dah ada impian nak jadi juara, maka bapa dia pun apalagi. Ikuti dialog mereka :-

Ilham: Papa, nanti Ham nak lari laju-laju , nanti boleh dapat no. 1

Papa: Kalau nak dapat no.1, kena la jadi kuat, kalau nak jadi kuat kenalah makan SAYUR. Kalau tak nanti lembik macam mana nak dapat no.1 ?

Ilham: Ye ke ?(sambil muka mencebik)

Papa: Yelah. Orang kuat-kuat semua makan sayur dengan buah baru sihat. Baru boleh jadi juara !

Ilham: Ok lah, Ham makan, tapi sikit je.

Papa: Ha macam tu la. Sikit-sikit nanti lama-lama banyak. Ham nak jadi hebatkan ?

Ilham: Ermmm (lemah je bunyinya sebb kena psiko makan sayur :D)

Umpan dah mengena! Ngeee.. Walaupun sikit tapi itu satu permulaan yang bagus. Nampak tak apa yang kami sedang buat. Dorong mereka buat benda yang mereka tidak suka dengan imbuhan yang mereka suka. Dalam hal ini, Ilham tak suka makan sayur tapi nak jadi kuat. Kami kata, nak jadi kena makan sayur, jadi nak tak nak, dia perlu makan juga.

Berbalik pada cerita sukan tadi, pada hari tersebut, kami bangun awal, bersiap-siap untuk pergi temasya sukan tersebut. Macam biasa sukan dimulakan dengan doa, bacaan ikrar dan lagu negaraku.

Tengok anak berbaris, teringat pula memori diri sendiri semasa hari sukan sekolah zaman dulu-dulu. Macam ini lah juga. Cepatkan masa berlalu, kini saya sendiri sudah mempunyai anak sebesar ini.

Ilham diletakkan dalam rumah Merah. Ada 3 pasukan yang bertanding, Rumah Merah, Kuning dan Hijau. Macam-maca acara ada, seperti biasa, Ilham sememangnya aktif menjuarai hampir kesemua acara. Tetapi disebabkan acara ini berkumpulan maka ianya sebenarnya hasil usaha bersama. Ibu-bapa yang hadir turut memberi sokongan. Terjerit-jerit si ibu menyuruh anaknya berlari laju :D. Dapat lihat, suasana amat meriah sekali,seolah-olah ibu-bapa yang bertanding 😀 .

Rania dan Caca pun turut teruja. Dengan warna-warni belon, lagu-lagu yang rancak dengan cuaca yang tidak begitu panas memeriahkan lagi keadaan. Akhir acara, ada pertandingan kaum Bapa, kaum Ibu dan Berpasangan (suami isteri/anak ibu/anak bapa).

Saya calonkan nama suami untuk pertandingan kaum Bapa. Saja si suami buat-buat kalah sebab dia dah penat :D. Untuk acara Berpasangan pula, saya calonkan  nama papanya dan Rania. Aktivitinya membanling bola pingpong masuk ke dalam cawan. Siapa yang boleh masukkan dulu, dia memang. Dan yeay, kami menang !.

Memang penat tapi menyeronokkan hari itu. Lainkali boleh join lagi..

Ini gambar-gambar yang sempat kami rakamkan.

 

2013-03-10-066

Ilham bersedia untuk acara gelung.

2013-03-10-071

Berlepas !

2013-03-10-074

Hepi !

2013-03-10-089

Papa dan Rania dalam acara berpasangan.

2013-03-10-092

Ilham dengan medalnya. Seronok sangat dia!

2013-03-10-095

We are the champion !