Monthly Archives: July 2014

Tarik Minat Anak Untuk Cinta Ramadhan

Hari ini dah masuk hari ke 4 Ramadhan 1435 H. Macam mana anak-anak yang dirumah tu ? Bolehkah berpuasa ?

Ilham dan Rania masih dalam tempoh training. Sebelum masuk bulan puasa lagi, dah berkobar-kobar nak puasa penuh. Rania tahun ini dia sudah masuk ke tadika. Ilham pula darjah 1.

Tahun sebelum ini, Rania memang tak bangun sangat waktu sahur, Ilham sahaja. Tapi tahun ini, kami galakkan dia. Mudah pula dia bangun, tak banyak cerita macam abangnya. Setakat ini, Rania belum puasa penuh sehari pun lagi, tapi dah boleh tahan sampai ke tengah hari. Balik je sekolah, mulalah buat muka kesian, kelaparan. Paling lama sampai pukul 1.30 petang. OK lah tu, esok boleh cuba lagi.

Ilham pun belum lagi seharian penuh. Balik sekolah agama pagi, dah melepek. Tadi nak mandi nak segarkan badan, tapi bila keluar bilik air lain macam je segarnya. Ermm memang dah “selamat” lah tu. Tak apa lah, mereka masih dalam tempoh membiasakan diri. Kita galakkan terus.

Selain daripada galakan berpuasa ni, saya nak kongsikan beberapa aktiviti yang saya buat dengan anak-anak untuk mengimarahkan bulan Ramadhan ini. 

Antaranya ialah BERCERITA. Ye bercerita tentang kisah dan peristiwa yang berlaku dalam bulan Ramadhan. Saya gabungkan cerita-cerita dari sejarah Islam, dari Al-Quran dan juga tentang keluarga kami. Setiap hari saya akan bercerita, jadinya saya sediakan 30 cerita untuk sebulan ini.

Tujuan saya buat begini, supaya anak-anak rasa seronok dengan bulan puasa. Supaya mereka boleh ingat tentang istimewanya Ramadhan, banyak kisah rupanya yang berlaku dalam bulan yang dimuliakan Allah ini. Supaya mereka rasa teruja sekaligus mengenalkan mereka dengan sejarah Islam, tentang kehidupan  mereka yang dikaitan bersama dalam bulan Ramadhan. Contoh  peristiwa penting adalah seperti dibawah ini.

Peristiwa Penting Bulan Ramadhan

Bila Waktu Yang Sesuai Untuk Bercerita?

Terpulang pada kesesuaian masa. Biasanya saya bercerita sebelum tidur setiap malam, atau sambil duduk-duduk selepas isya dengan anak-anak. Masa ini mereka dan tenang dan selesa. Jadi apa yang kita cerita tu, mereka senang nak dengar dan fokus.

Untuk panduan ibu bapa sekalian , dibawah ini list yang saya dah siapkan untuk saya bercerita dengan anak-anak. Ayah bonda bolehlah guna tambah, adjust apa yang patut. Satukan dengan cerita berkaitan anak-anak yang berlaku, pasti mereka sangat seronok. 

1. Apakah Ramadhan, apa hikmahnya berpuasa, niat

2. Bestnya Sahur

 3. Terawih

4. Nuzul Al-Quran 

4. Malam Lailatul Qadar

5. Kisah Rania ( saya alah teruk semasa mengandungkan dia dalam bulan puasa 2008) 

6.  Pahala dalam bulan Ramadhan

7. Perang Badar

8. Pembukaan Kota Mekah

9. Perang Ain Jalut

10. Perang Khandak

Seterusnya adalah cerita berkaitan keluarga yang berlaku dalam bulan Ramadhan. InsyaAllah , diharapkan anak-anak kita akan merasa seronoknya berpuasa. Ramadhan akan menjadi bulan yang ditunggu-tunggu. Dan InsyaAllah roh Ramadhan tu akan terserap dalam jiwa sanubarii mereka.

Moga anak-anak kita menjadi anak-anak dapat membantu kita di sana, Amin.

Selamat Berpuasa

Petua dan Cara Nak Sembuhkan Sakit Mata Merah

Baru-baru ini, masa minggu kedua cuti sekolah pertengahan tahun untuk 2014, tak semena mena si kecil tu, Azeem kena sakit mata. Mulanya ada anak saudara yang datang bercuti, almaklumlah cuti sekolah. Jadi masa nilah nak berjalan-jalan. Duduk dallm 2-3 hari mata kiri mula merah dan gatal-gatal. Ingatkan kena batu, masuk habuk atau digigit serangga, tapi makin lama makin merah. Bawa dia pergi klinik dan ambil ubat. Tapi tak berapa nak surut. 

Selepas beberapa hari, Azeem pula kena. Tapi saya tak perasan sangat sebab matanya tak merah pun. Putih bersih je, cuma yang saya nampak banyak tahi mata. Sangkaan saya, panas je kut. Terfikir juga mungkin sebab menyusu sebab dia masih menyusu badan, tapi tiada apa yang berubah dalam diet seharian. Tapi memang nampak banyak tahi mata. Ada pernah sampai bangun pagi tak boleh  buka mata. Kesian sangat. Azeem pun start merengek. Sah ! Ini sakit mata !

Azeem Sakit Mata

Minggu terakhir kami pula balik ke kampung. Saja pulang bawa anak-anak untuk rasa pula suasana kampung. Dah lama juga tak balik.Boleh lah dorang tengok lembu, ayam, angsa di sana. Balik saja ke sini, mata Rania dan Caca dah start nampak sepet sebelah. Alamak ! Dah berjangkit pulak. Ilham , papa dan saya masih steady. Jumaat tu juga bawah mereka pergi klinik dan ambil ubat. Dapat antibiotik dan ubat saline untuk mata. Merah habis mata keduanya. 

Rania Sakit Mata

Minggu depannya dah start sekolah balik. Tapi Rania saya rehatkan. Dari sebelah jadi kedua-dua belah. Hari Selasa, Ilham pulak dah nampak tanda nak sakit mata. Last-last kedua-duanya saya cutikan selama seminggu. Kalau pergi pun cikgu suruh balik takut berjangkit pada yang lain.

Ilham Sakit Mata - Petua Nak Hilangkan

Jeng, jeng, jeng, kali ni turn saya pulak. saya kena lepas sehari Ilham kena, hari Rabu. Aduhhh panas, pedih, berair, sangat tak selesa. Dan saya rasa saya yang paling lama. Hinggakan saat entry ini ditulis pun saya masih sakit mata, tapi Alhamdulillah dalam proses penyembuhan. Suami pun kena tapi 3 hari dah ok. Cepat pula kuman sakit mata dia tu  lari huhuu. 

Sayalah yang paling lama, hampir 2 minggu. Bangun pagi, mata melekat je, nak bukak pun susah. Bengkak jangan cakaplah, warna purple je kelopak mata tu, macam pakai eyeshadow, mata pulak merah menyala. Memang saya kurangkan tengok skrin, mengadap laptop tu, tapi dah namanya duduk dalam era Internet ni, susah lah sikit nak “puasa” betul-betul. Blog vitamin saya pun paksa juga update walaupun pendek. Jemput baca entry terbaru saya tentang pengalaman dan tips menyusukan anak di bulan puasa. 

Petua dan Tips Cara nak Hilangkan Sakit Mata Merah

 Namun saya anggap sakit mata ni dugaan. Kali terakhir saya kena zaman sekolah rendah. Punya la lama. Takpe Alhamdulillah. Barulah kita rasa nikmatnya ada penglihatan yang baik sebelum ini. Itulah hikmah bila diberi sakit, supaya kita bersyukur. Kalau tak bersyukur lagi tak tahu lah.

Oh ya, bercakap pasal tips dan cara nak sembuhkan sakit mata yang merah, tu saya ada cuba petua orang tua-tua kita. Titiskan susu badan pada mata. Saya buat pada anak-anak, ALhamdulillah lepas beberapa hari nampak kurang dan akhirnya hilang. Buat juga untuk diri sendiri tapi nampaknya tak berapa menjadi. Mungkin sebab sendiri yang punya heheh, perlu cari susu ibu yang lain kut :-p. 

Pada sesiapa yang sakit mata tu, nak cuba petua ni boleh lah, disamping ubat titis yang doktor bekalkan. Sekarang ini, seisi keluarga dah sihat sepenuhnya, tinggal saya sajalah, biasalah hero memang lambat sikit nak menang. Lagi pun kasik can mak berehat lama sikit. Allah nak bagi pahala lebih, InsyaAllah. 

Doakan saya sembuh segera ya! Aminnn…